Tytuł kolejnego wrześniowego Podwieczorku, tak oczywisty choćby z językowego punktu widzenia, zwraca uwagę na szczególny paradoks, dotyczący relacji między społeczną sytuacją kobiet a ich udziałem i rolą w kulturze muzycznej. Wynika on z faktu, iż obraz historii muzyki, tworzony na przestrzeni wieków przez tradycyjną muzykologię, skupia się głównie na twórczości zawodowych kompozytorów.

Tymczasem często zapominano na przykład, że najbardziej znaną przedstawicielką muzyki średniowiecznej jest właśnie kobieta – Hildegarda z Bingen.

W drugiej połowie XIX wieku kobiety stopniowo zdobywały możliwość zawodowego kształcenia się w grze na instrumentach a co za tym idzie także twórczego realizowania się w tej dziedzinie sztuki. Epoka romantyzmu przynosi więc już nazwiska dwóch powszechnie znanych i cenionych kobiet kompozytorek: Clary Schumann, żony Roberta Schumanna oraz Fanny Mendelssohn Hensel – siostry Feliksa Mendelssohna. W ich cieniu znalazł się szereg innych, których twórczość przypada już na przełom wieku XIX i XX. Spośród nich wybraliśmy dwie: Francuzkę Cécile Chaminade i Chorwatkę Dorę Pejačević. Podczas koncertu zabrzmią dwa melodyjne, romantycznie rozwichrzone dzieła w wykonaniu – jakżeby inaczej – żeńskiego tria fortepianowego.

Bilety do nabycia od środy 23.09.2020 w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wt.-sob., godz. 10.00-18.00). Z uwagi na bardzo ograniczoną ilość miejsc organizator, Muzeum w Gliwicach, prosi o zakup biletów w przedsprzedaży.

Beata Warykiewicz-Siwy – skrzypce
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Teresa Baczewska – fortepian

Piotr Oczkowski – prowadzenie

W programie: Cécile Chaminade, Dora Pejačević

Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest wypełnienie oświadczenia oraz przekazanie swoich danych osobowych i kontaktowych Muzeum w Gliwicach, zgodnie z obowiązującą w instytucji procedurą RODO.

Źródło: Muzeum w Gliwicach

DODAJ KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here